Janek Kloss vs Janek Kos – decydujące starcie
Atari 65XE - 25 kwietnia, 1997Trzydzieste Plenum: Team Kloss kontra Team Pancerni – to ja przy Klossie.
Ochudzki Ryszard: Jednak Pancerni choć trudny wybór.
M: Pancerni bezdyskusyjnie.
Forlong Gruby: Jaki odzew?
Mam w głowie dziś zamęt.
Pomyśl chwilę – wiadomo Janek.
(czyli Hans Kloss).
* * *
Niemieckie suki i wyzwolone nauczycielki
RO: W Pancernych ładne dziewczyny i sympatyczny psiak.
FG: W Klossie co docinek było dwoje dziewcząt do wyboru. Choć były i odcinki gdzie wyłącznie grali faceci (Żelazny Krzyż, Wolf).
RO: Ale to głównie niemieckie suki
FG: Eee, ale były dziewczęta w tej historii. Wiśniewska, Cembrzyńska, Sołtysik, Seniuk, Tyszkiewicz, Brylska, Zawieruszanka, Karel no i moja ulubiona wyzwolona Joanna Jedlewska A Janek/Hans – ze swobodą uprawiał seks. Oczywiście wszystko w służbie ojczyzny wyłącznie i dla kamuflażu.
TP: Zaraz tam ojczyzny. On nie do końca wszak był polskim agentem.
RO: Hans szybki jest do buziaków. Czasem tylko kołnierzyk rozepnie.
TP: Taka Benita – ciekawe, jak jej poszło w partyzantce.
RO: Co się działo w partyzantce – zostało w partyzantce. Tyle buziaków co było w ostatnich 5 minutach serialu o dotarciu do Polski, to Kloss przez całą serię nie miał. Olgierd z Gustlikiem. Klos z Szarkiem. Czyli postępowo. Nauczycielka dobrze zbudowana.
M: Wersji HBO pancerni zostaliby u nauczycielki na dłużej.
* * *
Propaganda
FG: A gdzie taka ilość propagandy. To że Mikulski założył ruski mundur…
TP: Jesteś w błędzie – w ostatnim odcinku to był polski mundur. (polski dziedzic! przyp. redakcji)
RO: W Stawce tak samo czuć oddech Wielkiego Brata, zwłaszcza w scenach spotkań z konspiracją i partyzantami.
FG: W Czterech jest sowiecka kawa na ławę. A nie że tylko czuć.
RO: Okey, ale efekt ten sam. Walka o zwycięstwo krasnej armii.
FG: Pozostanę przy stanowisku ze w Stawce nikt mnie nie przekonywał do dobrodziejstw reformy rolnej. I że nie widziałem tyle radzieckich twarzy na metr kwadratowy celuloidu.
* * *
Hitlerowski Lex Luthor
FG: Tenże pijany Brunner – to pełnowymiarowy antagonista. Wieczny wróg jak Joker, Dr Blofeld albo Lex Luthor – kogoś takiego brakuje w Czterech Pancernych.
RO: Antagonistą była historia.
* * *
Emocje
RO: Żadna scena w Stawce nie równa się scenie jak bohaterowie patrzą na płonącą Warszawę, czy jak się próbują przebić do Powstania. W Stawce to wciąż sukcesy i skórzane płaszcze. Dziecinada.
TP: Owszem ale też żadna nierówna się z gołym Jannkie i Gustlikiem czy amorami Grzesia.
RO: Hm. Kiedyś czytałem wywiad z gejem z Balkan Electriq – mówił że jego pierwszą miłością był Grześ. Ale wróćmy do doniosłych uczuć. Żadna śmierć w Stawce nie równa się żalowi po odejściu Olgierda, czy takiej pobocznej postaci jak Jolki Polki – Magneto.
FG: Płonąca Warszawa? Trudno o bardziej nieuczciwą manipulację niż sceny z Warszawy. Nawet w Muzeum Powstania Warszawskiego prezentują tą scenę jako wyjątkowo żenującą nieuczciwość.
RO: Z perspektywy Drugiej Armii to nie jest manipulacja.
TP: Faktycznie tekst „żadnego miasta nie da się zdobyć od strony rzeki” – pada. Wydaje mi się to oczywiste. Stawka ostentacyjnie nie stawia na uczucia widza (choć jak sobie przypominam Edytę to mi palec nad klawiaturą się zatrzymuje) – tylko na chłodną precyzję fabuły (nie wolną od wpadek ale to inna sprawa)
FG: Tego wymaga czystość gatunkowa filmu szpiegowskiego. Emocjonujące odcinki w Stawce? Spotkanie. Ten dom, gdzie jest korytarz i cztery różne drzwi i za nimi różne osoby. I ciągle się wchodzi i spotyka kogoś innego. Jak w Psie Andaluzyjskim. No i ta śmierć Brylskiej…
Emocjonujące sceny są w Stawce według mnie i są bardziej wykwintne:
– niemiecka rodzina i wachlarz postaw.
– jest półtora odcinka jak Polacy próbują rozwalić Janka
– jest „co to wojna się skończyła? – gówno to pana obchodzi panie generale”
– jest „odwołuję ten rozkaz” do Hitlerjugend
– genialne urwania w pół zdania
– rola Zapasiewicza genialnie idealistyczna w tym scena jak on odwraca oficerów i pokazuje ich twarze
– „jest pan zmęczony”
– Pietruski świetne robi sceny ze zbrodniarzami
– jest kruszenie amerykańskiego papierosa na oczach Niemców
– surrealistyczna scena chowania białych flag w niemieckim miasteczku
– „macie szczęście że nie jesteśmy Niemcami – wy za takie coś wszystkich pod mur…”
TP: „Pan jest idiotą Kloss. – Tak jest panie admirale – No, więc to już ustaliliśmy”
RO: „Kapral Jeleń chcecie być do nich podobni? Chciałbyś tak jak oni? Bez sądu? Nienawiść jest zaraźliwa jak dżuma”. Takich scen w Klosie nie ma
M: Najmocniejsza to wkurwiony Magneto,
* * *
Duch Czasu
KG: U nas na wsi Czterej Pancerni to był już mało przyjemny relikt pospołu z pochodami 1 Maja i plakatami Lenina. Dopiero po czasie, kiedy już zmalało obrzydzenie do komuny, to można do tej historii wracać.
TP: U mnie zaś w mieście dzieci jeszcze się jarały Pancernymi, gdy byłem młody.
Nie chcę stworzyć fałszywego obrazu. Nie chcę żebyście zrozumieli że wolę Stawkę ze względu na ideologię Pancernych. Po prostu te szpiegowsko-kryminalne fabyły i aktorstwo Stawki bardziej do mnie trafiają. Tylko tyle. Wszystko inne to już drugorzędne kwestie.
* * *
Scenariusze
FG: W każdym razie Stawka jest lepsza artystycznie, scenariuszowo, aktorsko
Pancerni w większej dawce są strasznie męczący i nudni. Slapstick, propaganda. Mnie to męczy. A obejrzałem ostatnio kilka pancernych odcinków. I było trudno w większej dawce. A Stawka wchodzi bez wysiłku.
Do tego Przymanowski…, a nie będę po nim jeździł. Ale Sienkiewicz to on nie jest.
RO: Slapstik? Propagana? Kloss to samo…
FG: Gdzie slapstick w Klossie?
RO: Pijany Brunner. To samo.
M: Stawka to koszmarne w większości scenariusze. Choć Kuzynka Edyta jest super.
FG: Wolę Morgnesterna i Konica – czołowych polskich twórców kina. Ja scenariusze Stawki uważam za wyśmienite.
TP: I ja, choć wiem, wpadki są. I wolę historie Konica. Konic ma w portfolio Hasło, Kuzynkę Edytę i Wolfa.
KG: To tak jak M. ceni Kuzynkę Edytę – to ja w Pancernych cenię odcinek z Czereśniakami. Kino drogi. A ze Stawki – mój ulubiony odcinek to Zdrada. Cały dzieje się w nocy. I tylko ostatnia scena jest nad ranem na dworcu we Wrocławiu.
TP: To ten z Tyszkiewicz?
FG: Tak, ale łączniczkę gra… w jednej scenie tylko…
TP: Daj pomyśleć…. Anna Seniuk?
FG: TAK!!! Takie dziewczyny grały trzecioplanowe role w Stawce.
* * *
Muzyka
FG: Spełniło się moje marzenie z dzieciństwa. Wydali muzykę Dudusia! W tym pełny soundtrack to Stawki!!!. Można kontemplować to czego nie ma w Pancernych.
M: Ja mam fajny album z musicalu Pancerni.
FG: Muzyka do Stawki to pełnoprawny soundtrack. Jeden utwór jest jak marsz imperialny. A teraz zagadka dla fanów Pancernych: Jakimi słowami zaczyna się użyta również w czołówce serialny (przynajmniej późniejszej) – Ballada o pancernych.
[…]
Okazuje się że pierwsza zwrotka zaczyna się od słów „na łąkach kaczeńce, a na niebie wiatr” – najwyraźniej twórcom serialu nie pasowała do czołówki. Zwłaszcza ze tam jest tekst „Może nie ci sami, wrócimy do mamy, Zee szkolnych ław”. Ktoś tu wyraźnie coś pokręcił. Albo Fetting, albo Osiecka – alkohol to jednak zguba ludzkości.
M: Wojnę odwołali 01.09.39 i teraz każdy ma głód. Myśli tylko o szkole.
* * *
Crossover
RO: Jak mogło wyglądać spotkanie w tym uniwersum? Mogliby zrobić sobie odcinek, jak Szarik nie pogryzł Niemca. Załoga myśli dlaczego a to Kloss i Szarik swoich rozpoznaje. Hans naprowadza załogę na parking tygrysów, rozwalają wszystkie. Kloss wcześniej kosi załogi tych tygrysów i potem zgodnie meldują Wielkiemu Bratu a Hans odjeżdża na motorze. A Janek „nie wiem kto to był, ale chciałbym go poznać”. A potem spotykają go w Berlinie jak ruscy chcą go rozwalić. A Janek krzyczy „nie striejat, towariszcze, on swój!”
TP: Aktorzy się praktycznie nie pokrywają. Wspólny jest tylko Kłosiński, Kęstowicz. Siostry Wiśniewskie się podzieliły serialami. Opania. Fetting (bo śpiewa), Nalberczak. Pyrkosz! Ojciec Janka (Jasiukiewicz) jest jakimś generałem w Stawce.
FG: Magneto też zmartwychwstał. O proszę.
Bądź z nami! Podłącz się do naszego nadajnika!
AI Bareja Biblia Conrad Cybulski Diuna Dukaj Fantastyka religijna Gwiezdne Wojny Historia Horror Houellebecq Huberath Jęczmyk Kloss Kobiety lektury Lem Linda Masterton Mickiewicz Niemcy Nowak Parowski political fiction Postapo Romantyzm Rosja Sapkowski Seriale Sienkiewicz Simmons Strugaccy Stuhr Szyda Słowacki Tolkien Twardoch Twin Peaks Tym Ukraina Vonnegut Wojna Ziemkiewicz Żuławski
[…] kinaO książkach Książkowa Trasa W-Z cz.03Dział filmowy po raz drugi – Kloss kontra KosJanek Kloss vs Janek Kos – decydujące starcieHans Kloss okiem historykaCzy Czterej Pancerni to nowoczesny serial?Dział młodzieżowyTumbo – […]