Siedem bohaterów głównych polskiego kina
Ryszard Ochudzki - 6 grudnia, 2024Tekst z przedpremierowy z Numeru 24 Magazynu innych Planet
Projekt badawczy „role męskie polskiego kina” został przez jednego z badaczy przeprowadzony metodą focusową. Poniżej prezentujemy wyniki jednej z ankiet. Wyszło z niej siedmiu bohaterów głównych w polskim kinie. Siedem typów, siedem uniwersalnych ścieżek, po których stąpał mężczyzna przez ostatnie 70 lat.
W polskim kinie.
A więc w całym prawdziwym bożym świecie.
* * *
Bohaterem nr 1 polskiego kina ostatnich 70 lat jest dla mnie bez wątpienia Ryszard Ochódzki z „Misia” Stanisława Barei. To symbol polskich postaw, pragnień, spojrzenia na rzeczywistość bez pardonu, reakcji na przeoranie i formatowanie na homosovietikusa, z jednoczesnym pozostaniem gruntownie polskim, choć bardziej graniem na tym resentymencie niż jego wyznawaniem, ale nie do końca. Z tego wyłoniła się mieszanka wybuchowa polskiego biznesmena, wojownika wolnego rynku, zaprawionego w bojach eksperta od walki ze światem podatków, zakazów, przepisów, zmagającego się barami z rzeczywistością mocniej i skuteczniej od wszelkich romantycznych bohaterów.
Bohater Misia to przeszłość, teraźniejszość i przyszłość naszego kraju. Zamień Misia na cokolwiek innego- innowacja, ekologia, projekt unijny, pandemia – i masz dokładnie te same mechanizmy i schematy działania, postawy uczestnictwa, ogrywania słabszych, walki o swoje, w tle kasa i kobiety, którym wystarczy kupić futro, choć już nie w Leningradzie. To bohater na nasze czasy – nomadów bez stałego miejsca, relacji, posady i zabezpieczenia. Gra ostro i do końca, według własnych zasad.
Inny wariant to Lutek z „Wodzireja„.
Tacy chcemy być.
Chcemy?
* * *
Drugi bohater to Witek z filmu „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego. Jest tak różny od Ryszarda O., choć w zasadzie bardzo podobny. Równie przeorany przez format homosovieticusa, jednak w przeciwieństwie do Ryśka, jeszcze z akcentem duchowym, poszukiwania absolutu nie w świętej triadzie trzech „p”. Witek wydaje się miękki, ale to miękkość trawy, odradzającej się pomimo ścięcia czy zaorania. Ma swój urok i czar, tak, że na gadkę, nie kasę zdobywa przyjaciół i kobiety.
Inny wariant to bohater Janek Pradera z Siekierezady grany przez Edwarda Żentarę, który pyta „czy warto?”, albo Jacek z „Do widzenia, do jutra„.
Jasne, że warto!
Tacy też chcemy być.
* * *
Bohater nr 3 to postacie Zbyszka Cybulskiego z „Popiołu i diamentu” plus z „Rękopisu znalezionego w Saragossie„. Bohater – igraszka na falach historii. Miotany przez siły, których nie rozumie, reagując na sytuacje, których nie chce, próbując zachować jakiś pion, jakieś odniesienie do tego, co go wychowało, ukształtowało.
Bez drapieżności, z chłopięcą naiwnością podnosi gardę (bo tak trzeba) i dostaje wpierdol, niekiedy z tragicznym finałem (śmierć „Popiół i diament”) lub finałem tragikomicznym (eskapizm – wewnętrzna emigracja w „Rękopisie…”). Kwintesencja polskiego losu pierwszych 20 lat PRLu, przynajmniej tych, którzy chcieli być wierni i iść.
* * *
Czwarty to Franz z „Psów” Władysława Pasikowskiego – wrażliwy skurwysyn, zmagający się z pseudokapitalizmem lat 90tych. Jego gwiazda przygasła, ale i tak skóra, polonez Caro, kałach, złe kobiety i zdradliwi koledzy – robi wrażenie. Wielu chciałoby zostać takim twardzielem.
Albo młodymi wilkami z filmu Jarosława Żamojdy, choć ci, za dobrze nie skończyli.
* * *
Piątym bohaterem jest Andrzej Kmicic w „Potopie” Jerzego Hoffmana – wiadomo, wieszcz Jacek go sportretował – (wilcze zęby, oczy siwe, co się granatem bawi, a ksiądz Kordecki błogosławi). Postać łotra i świętego w jednym. Polska dusza – od różańca do kuksańca. Sikorki i Oleńki. Kompani od bitki i modlitwy.
Tacy też chcielibyśmy być, choć ja zawsze wolałem Wołodyjowskiego.
* * *
Bliższy naszym czasom jest Rudy z „Placu Zbawiciela” Krzysztofa Krauzego. Bohater pokolenia dorastającego w dzikim kapitalizmie lat 90. Mojego pokolenia. Dużo dobrych intencji, uzasadnień trudnym dzieciństwem, przerobienia spoko muzyki i spoko książek, pielgrzymki, koncerty i biwaki, ale w sumie słaby gnojek, zdradliwy apostata (wiary i słowa drugiemu człowiekowi), zapatrzony w luksusowe życie każdym kosztem. Czciciel i praktyk więc nie Zbawiciela (co ma plac w Warszawie), a Molocha (lubi ofiary z dzieci!) i Mamona (kasa misiu, kasa!).
Tyle jednak o sobie wiemy ile nas kredyt hipoteczny sprawdził, a zapełnienie konta i metraż przestrzeni życiowej docisnął. I mimo wszystko, w tym formatowaniu przez Molocha i Mamona, Rudy jeszcze ma do czegoś się odnieść, wrócić do wpajanej , choć wyśmianej (kościółkowa hipokryzja!) postawy w szkole i w salce przy kościele na Placu Zbawiciela. Tak nie chcemy żyć, ale żyjemy. Całe szczęście Zbawiciel nadal ma gdzieś tam swoje miejsce, do którego można trafić mimo błędów i wypaczeń.
On czeka.
* * *
Najbliższy naszym czasom – to chłopak fake-ksiądz z „Bożego Ciała” Jana Komasy. Millenals spoglądający w siebie, dostrzegający pustkę po odrzuceniu całej przeszłości i historii, choć jest nią organicznie osaczony, próbuje wyrwać się z tej otchłani. Rozpaczliwie szukający tożsamości, zakorzenienia nie tylko na tym ale i na tamtym świecie. W takim post-cyfrowym ogołoceniu łatwiej o zrozumienie czystego przesłania Ewangelii czy słowa: chcę dobra, a czynię zło. Ten świat jednak nie odpuszcza i millenalsowy neo barbarzyńca musi zejść jeszcze niżej, głębiej dotknąć dna otchłani.
Pytanie dokąd prowadzi ta droga naszych dzieci.
Ochudzki Ryszard
* * *
Bądź z nami! Podłącz się do naszego nadajnika!
Zaproszenie od redakcji.
Jeżeli chcesz wyrazić polemikę.
Lub jeżeli w ogóle podoba Ci się nasze medium i chciałbyś przez nasz kanał coś wyrazić. Zapraszamy. Pisz do nas. Może się uda.
Nie musimy się zgadzać.
Albo inaczej – musimy się zgadzać co do jednego:
pluralizm jest OK i każdy ma prawo do swoich poglądów.
Forumlarz kontaktowy
Ługin / Ferrera / Malick / Gliński
Bareja Biblia Conrad Cybulski Diuna Dukaj Fantastyka religijna Gwiezdne Wojny Historia Horror Houellebecq Huberath Jęczmyk Kloss Kobiety lektury Lem Linda Masterton Mickiewicz Miś Niemcy Nowak Parowski political fiction Postapo Romantyzm Rosja Sapkowski Seriale Sienkiewicz Simmons Strugaccy Stuhr Szyda Słowacki Tolkien Twardoch Twin Peaks Tym Ukraina Vonnegut Wojna Ziemkiewicz Żuławski
[…] pierwszy – w poszukiwaniu bohateraKurtka historia dominacji wśród aktorów w polskim kinieSiedem bohaterów głównych polskiego kinaO książkach Książkowa Trasa W-Z cz.03Dział filmowy po raz drugi – Kloss kontra KosJanek […]