Skip to content
  • Magazyn
    • Wstępniaki
    • Numery
    • Stare Numery
    • inne Numery
  • Nasze kanały
    • Nasz YouTube
    • Nasz Spotify
    • Nasz SoundCloud
    • Nasze Apple Music
  • O nas
    • O nas
    • Kontakt
  • Działy
    • Pamięci poległym
    • Audiobooki
    • Film
    • Książkowe Nowinki
    • Obrazki z dostawy
    • Miejsce na Ziemi
    • Proza
    • Dział Młodzieżowy
    • Reportaż
    • Poezja
    • Muzyka
    • Zin Power
    • Wyznania
    • Nauka
  • Tematy
    • Ukraina
    • Lem
    • Bareja
    • Dukaj
    • Conrad
    • Mickiewicz
    • Postapo
    • Romantyzm
    • Lektury
    • Rosja
    • Huberath
    • Vonnegut
    • Wojna
  • Autorzy
    • Ochudzki Ryszard
    • Forlong Gruby
    • Trzydzieste Plenum
    • Little Dark Cloud
    • Manitou
    • Wit Salamończyk
    • Judyta Zajonc

Bareja Bradbury Conrad Diuna Dukaj Fantastyka religijna Francja Gwiezdne Wojny Historia Horror Houellebecq Huberath Jęczmyk Kloss Kobiety lektury Lem Lynch Masterton Mickiewicz Miś Niemcy Orbitowski Oscary Parowski political fiction Polska Postapo Romantyzm Rosja Sapkowski Seriale Sienkiewicz Simmons Strugaccy Stuhr Szyda Słowacki Tolkien Twin Peaks Ukraina Vonnegut Wojna Ziemkiewicz Żuławski

  • Audiobook
  • Dział Młodzieżowy
  • Fantastyka
  • Fantastyka i życie
  • Film
  • Galeria
  • Gry
  • Komiks
  • Książki
  • Książkowe Nowinki
  • Magazyn
  • Miejsce na Ziemi
  • Muzyka
  • Nauka
  • Niefantastyka
  • Obrazki z dostawy
  • Pamięci poległym
  • Piernikiem i Wiatrakiem
  • Pieśni Wojny
  • Poezja
  • Proza
  • Reportaż
  • Rozmówki kontrolowane
  • Uncategorized
  • Wywiad
  • Wyznania
  • Zin Power

Najbardziej lubiane posty

  • "Chłopi" oczami nadwrażliwej licealistki
  • Chanuka - powinni tego zabronić
  • Dukaj Top 5
  • inne Planety magazyn - nr 21 - Dukaj i Lute
  • Tolkien 50
  • Asteroid City - ozdóbki science fiction
  • Blade Thing
  • Broni się jeszcze z wież...
  • Clannad w Warszawie
  • David Lynch – epitafium w 13 zwrotkach

Statystyki

  • 24
  • 30
  • 21
  • 753
  • 10 018
  • 39 946
  • 335
  • 19
  • 1 227
  • 0
  • 0
  • 0
inne Planety
  • Magazyn
    • Wstępniaki
    • Numery
    • Stare Numery
    • inne Numery
  • Nasze kanały
    • Nasz YouTube
    • Nasz Spotify
    • Nasz SoundCloud
    • Nasze Apple Music
  • O nas
    • O nas
    • Kontakt
  • Działy
    • Pamięci poległym
    • Audiobooki
    • Film
    • Książkowe Nowinki
    • Obrazki z dostawy
    • Miejsce na Ziemi
    • Proza
    • Dział Młodzieżowy
    • Reportaż
    • Poezja
    • Muzyka
    • Zin Power
    • Wyznania
    • Nauka
  • Tematy
    • Ukraina
    • Lem
    • Bareja
    • Dukaj
    • Conrad
    • Mickiewicz
    • Postapo
    • Romantyzm
    • Lektury
    • Rosja
    • Huberath
    • Vonnegut
    • Wojna
  • Autorzy
    • Ochudzki Ryszard
    • Forlong Gruby
    • Trzydzieste Plenum
    • Little Dark Cloud
    • Manitou
    • Wit Salamończyk
    • Judyta Zajonc
przesilenie
Film

„Przesilenie zimowe” i stare dobre prawdy

Ryszard Ochudzki - 20 marca, 2024

Z nominowanych ról, które dostały Oscara, to obejrzałem gorąco rekomendowany przez Jacka Sobotę film pt. „Przesilenie Zimowe„

Nie dziwię się, że profesor Jacek tak chwali ten film, gdyż jest on o relacji między uczniem a nauczycielem, ale według starych, dobrych wzorców, czyli mistrz-uczeń, trochę w stylu Stowarzyszenia umarłych poetów- bez żadnych innych podtekstów.

Mamy elitarną szkołę średnią w USA dla chłopców, rok 1970. Na przerwę świąteczną (Bożonarodzeniową, niech google wybaczy), szkoła się zamyka ale zapewnia opiekę tym uczniom, którzy nie mają jak na te Święta i Nowy Rok, wrócić do domu.

Paul Giammatti

Na opiekuna niewielkiej grupy chłopaków zostaje wyznaczony samotny, zrzędliwy nauczyciel historii starożytnej (bardzo dobry w tej roli Paul Giammatti, nie dziwię się Jackowi, że mu przypasił, może to jego alter ego 😉 ). Do pomocy – a właściwie gotowania, zostaje wyznaczona ciemnoskóra, puszysta kucharka (grana właśnie przez Da’Vine Joy Randolph, która za tę rolę dostała Oscara – źle nie było, ale czy była faktycznie najlepsza, czy zwyciężyła polit. poprawność, tego nie wiem, bo nie widziałem pozostałych nominowanych ról). Kucharka przeżywa śmierć jedynego syna w Wietnamie. Oprócz nich, zostaje ostatecznie jeden z chłopaków, z którym nauczyciel ma na pieńku.

Da’Vine Joy Randolph

Zmuszeni do bycia ze sobą, w tak wąskiej grupie, toczą rozmowy, czasem gwałtowne, ale powoli się jakoś na siebie odkrywają. To film bez efektów, oparty na dialogach, emocjach, klasyczny obraz o dojrzewaniu (i chłopaka do bycia mężczyzną, ale też starego faceta do bycia mężczyzną, samotnej kobiety do przyjęcia straty dziecka). Nakręcony dosłownie w starym stylu, zwłaszcza ujęcia kamery, zdjęcia, nawet sekwencje początkowe studia filmowego wzięte z lat 70tych – wszystko bardzo stylizowane na lata 70te, nie tylko kostiumy i fryzury.

Na pewno warty uwagi, w dobie szalonych efektów, durnych fabuł i wykreowanych cyfrowych światów, można obejrzeć bez obaw, że twórcy odwalą jakieś wydumane reinterpretacje podstawowych pojęć.

Tu pojęcia są zachowane w ujęciu klasycznym jak i stare, dobre prawdy.

Redaktor Ochudzki Ryszard

PS.
Pytanie z sali:
Skoro wygrało Oscara, czy są w filmie wątki Woke – czyli zapowiadane szumnie zestawy obowiązkowe „kawa z wuzetką”?

Odpowiedź:

Owszem są wątki rasowe (buracka beka z Azjatów jednego z uczniów) i klasowe, czyli czarnoskóra, samotna matka nie była w stanie pokryć kosztów studiów zdolnego syna, dlatego trafił do wojska i zginął w Wietnamie, podczas gdy szkoła jest pełna tępych białych synalków bogatych rodziców (po jednego przylatuje helikopter, żeby go zabrać na narty), którzy bez wysiłku i arogancko są pewni dobrych studiów pomimo braku wiedzy i olewania nauki.

Nasz główny bohater jest takim lewackim nauczycielem, intelektualnym agnostykiem, który na swoim poletku stara się chłostać mentalnie tych chłopaczków, jakiegoś z nich uwala, za co m.in. zostaje obciążany niewdzięczną funkcją świątecznego opiekuna. Na szczęście te wątki są gdzieś ledwie zaznaczone w tle, bo główny temat to miłość, a właściwie jej brak, także ze strony najbliższych, godność własna, odkrywanie swojej tożsamości (ale nie na zasadzie orientacyjnego comming outu), piękno i dobro jaka daje wiedza o sobie i przełamanie strachu.

* * *

Bądź z nami! Podłącz się do naszego nadajnika!

Aż poleje się krew
Aż poleje się krew – Adam… Hiob… I’m finished
Jeden z lepszych filmów ever „Aż poleje się krew”
O roku ów (2007). Jakież tam były filmy w wyścigu po Oscary! Przegrać z „To nie jest kraj dla starych ludzi” to poziom rywalizacji Nykänen z Weißflog!
Czytaj dalej…
0
0
Tags: Oscary
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Login
Powiadom o
guest
Gdybyś chciał otrzymywać powiadomienia o odpowiedziach

guest
Gdybyś chciał otrzymywać powiadomienia o odpowiedziach

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Bareja Bradbury Conrad Diuna Dukaj Fantastyka religijna Francja Gwiezdne Wojny Historia Horror Houellebecq Huberath Jęczmyk Kloss Kobiety lektury Lem Lynch Masterton Mickiewicz Miś Niemcy Orbitowski Oscary Parowski political fiction Polska Postapo Romantyzm Rosja Sapkowski Seriale Sienkiewicz Simmons Strugaccy Stuhr Szyda Słowacki Tolkien Twin Peaks Ukraina Vonnegut Wojna Ziemkiewicz Żuławski

Nasz kanał Youtube

Współpracujemy z OdeSFą

Copyright inne Planety 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress

Uwaga !!! Używamy humoru i ciasteczek.OKPolityka humoru i ciasteczek.
wpDiscuz